Τετάρτη 22 Μαΐου 2013


Η δραστηριότητα των επαγγελματιών υγείας στα κοινωνικά δίκτυα

 Μέχρι πρόσφατα σημειώθηκε μεγάλη αύξηση στο ποσοστό χρήσης των κοινωνικών δικτύων (social media) από επαγγελματίες υγείας, προκειμένου να συζητήσουν για θέματα κλινικής πρακτικής και να μοιραστούν εμπειρίες. Τη διαπίστωση αυτή έκανε η εταιρία Creation Healthcare, η οποία παρακολουθεί τις δημόσιες συζητήσεις που πραγματοποιούν οι επαγγελματίες υγείας από όλο τον κόσμο στα social media.
Έρευνα της συμβουλευτικής εταιρίας ZS Associates στο παρελθόν έδειξε ότι οι γιατροί τείνουν να αποφεύγουν την επικοινωνία με εκπροσώπους πωλήσεων των φαρμακευτικών επιχειρήσεων. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει και μια συζήτηση που έγινε το 2010 στο συνέδριο mHealth Conference & Expo στο Ντουμπάι, στο οποίο παρευρέθη ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Creation Healthcare, Daniel Ghinn. Συγκεκριμένα, αναφορά έγινε στο γιατί ένας γιατρός να επικοινωνήσει με έναν φαρμακευτικό αντιπρόσωπο τη στιγμή που μπορεί να λάβει περισσότερες πληροφορίες από τη διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια Wikipedia.
Ο Daniel Ghinn, παρουσιάζοντας σε webcast το ψηφιακό εργαλείο “Creation Pinpoint”, κάνει μια περιληπτική αναφορά στο περιβάλλον που διαμορφώθηκε και στην μέχρι πρόσφατα online δραστηριότητα των γιατρών:
Το 2011, το περιοδικό Journal of Medical Internet Research διαπίστωσε ότι οι γιατροί στις ΗΠΑ χρησιμοποιούν σε εβδομαδιαία βάση τα κοινωνικά δίκτυα προκειμένου να αναζητήσουν πληροφορίες (61%) και για να συνεισφέρουν στην προσθήκη νέων (46%).
Τον Απρίλιο του 2012, το General Medical Council του Ηνωμένου Βασιλείου, έχοντας παρατηρήσει ότι ο αριθμός χρήσης των Social Media από τους γιατρούς αυξάνεται, εξέδωσε οδηγίες και τόνισε ότι η χρήση αυτών των καναλιών επικοινωνίας μπορεί να ωφελήσει τις σχέσεις με τους συναδέλφους τους.
Το Medical Protection Society το οποίο συνεργάζεται με επαγγελματίες υγείας στο Ηνωμένο Βασίλειο, έπειτα από δύο μήνες πραγματοποίησε μια έρευνα μεταξύ 1.250 μελών και διαπίστωσε ότι το 68% εκείνων βρίσκονται στο Facebook, εκ των οποίων το 73% το χρησιμοποιούν σε εβδομαδιαία βάση και το 53% καθημερινά. Στο Twitter ωστόσο βρίσκονταν μόνο το 21%.
Την ίδια περίοδο στο Διεθνές Συνέδριο για την Επείγουσα Ιατρική στο Δουβλίνο, ο γιατρός Mike Cadogan σύστησε το #FOAMed, ένα ανοικτό κανάλι επικοινωνίας στο Twitter (hushtag) που λειτουργεί ως μία παγκόσμια συνεργατική πρωτοβουλία μεταξύ επαγγελματιών υγείας για να μοιράζονται σε πραγματικό χρόνο τις γνώσεις τους.
Τον Οκτώβριο του 2012, η εταιρία υπηρεσιών επικοινωνίας WCG πραγματοποίησε μια μελέτη στις ΗΠΑ σε συνεργασία με την κοινοπραξία Kaiser Permanente, παρατηρώντας τη βάση δεδομένων από 1.400 επαγγελματίες υγείας στο Twitter. Συγκεκριμένα διαπίστωσαν ότι το 78% εκείνων αναφέρουν το ότι είναι γιατροί στο βιογραφικό σημείωμά τους, το 80% αναφέρουν ότι έχουν προσωπική ιστοσελίδα καθώς και ότι το 34% το χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση.
Τους πρόσφατους μήνες το Creation Pinpoint παρατήρησε μια μαζική αύξηση στις συζητήσεις στο Twitter μεταξύ των επαγγελματιών υγείας παγκοσμίως με τη μεγαλύτερη και γρηγορότερη να σημειώνεται στα κανάλια επικοινωνίας #meded, που αφορά κυρίως την ιατρική εκπαίδευση και το#FOAM που χρησιμοποιείται από γιατρούς στα επείγοντα περιστατικά για να μοιράζονται τις εμπειρίες τους.
Στην ενότητα του Διαβήτη, η Creation Healthcare τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο από το 2011 ως το 2013 παρατήρησε αύξηση 235% στα “tweets” από επαγγελματίες υγείας που αφορούν τη συγκεκριμένη ασθένεια. Στην Ευρώπη οι πιο ενεργοί στο Twitter σχετικά με τις συζητήσεις για το Διαβήτη είναι το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ισπανία και η Ολλανδία. Στην ίδια ενότητα και όσον αφορά τις πιο δημοφιλείς ιστοσελίδες, ιστολόγια (blogs) και φόρουμ, το περιοδικό British Medical Journal (BMJ) λαμβάνει τις περισσότερες αναφορές στις συζητήσεις αυτές.
Το Creation Pinpoint από τον Daniel Ghinn στο παρακάτω βίντεο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου